Спільний лист українського бізнесу

May 01 2024

Голові Верховної Ради України
пану Стефанчуку Р.О.

Голові комітету Верховної ради України з питань правоохоронної діяльності
пану Іонушасу С.К.

Голові Комітету Верховної Ради України з питань фінансів,
tax and customs policy
пану Гетманцеву Д.О.

Першому заступнику голови Комітету Верховної Ради України
з питань фінансів, tax and customs policy
пану Железняку Я.І.

Народному депутату Верховної Ради України
Голові ТСК з питань захисту прав інвесторів
пані Янченко Г.І.


Генеральному прокурору
пану Костіну А.Є.

У Верховній Раді України на опрацюванні перебуває проєкт Закону України №10440 від 29.01.2024 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України».

Серед прогнозів прийняття та реалізації даного проєкту анонсовано вдосконалення правових засад діяльності БЕБ, забезпечення гарантій дотримання прав юридичних осіб під час виконання ухвал слідчого судді, суду про тимчасовий доступ до речей і документів та про обшук іншого володіння суб’єкта підприємницької діяльності тощо.

Фахівці бізнес асоціацій, не будучи байдужими, та перебуваючи в очікуванні реальних зрушень по внесенню змін до чинного законодавства, які гарантуватимуть захист бізнесу від тиску правоохоронців та неправомірного втручання в господарську діяльністьдетально проаналізували цей законопроєкт та підготували ряд пропозицій, які потрібно врахувати при його доопрацюванні.

З огляду на непросту ситуацію, коли довіра бізнесу до правоохоронних органів потребує відновленнявкрай важливо внести зміни до КПК України, які сприятимуть відновленню довіри бізнесу до правоохоронних органів. Більш того, цей крок буде ефективним разом з перезавантаженням Бюро економічної безпеки (законопроєкт №10439 із правками бізнесу готується до другого читання).

Вкрай необхідні зміни, напрацьовані фахівцями провідних бізнес асоціацій, які важливо впровадити та реалізувати найближчим часом:

Передбачити, що у кримінальних правопорушеннях, підслідних Національній поліції та БЕБ, не може бути надано доручення оперуповноваженим СБУ.

Будь-які дії чи бездіяльність, а також рішення слідчого, дізнавача, прокурора, прийняті за будь-якої процесуальної дії можуть бути оскаржені слідчому судді.

Передбачити, що у прокурора після отримання судового рішення, відповідно до якого необхідно повернути тимчасово вилучене майно, з’являється обов’язок протягом 24 години надати вказівку слідчому щодо негайного повернення такого майна та 72 години на повернення такого майна, органом що його вилучив.

Ввести строк дії ухвали слідчого судді про арешт майна. Зі спливом 60 days, якщо арешт накладено на майно третьої особи (фізичної або юридичної особи), при цьому якщо така особа, засновник чи працівник такої юридичної особи не набув статусу підозрюваного, суд повинен скасувати арешт за заявою такої особи, якщо прокурор не доведе необхідність подальшого арешту такого майна.

Ввести поняття критично важливого майна (засоби праці, що є складовою господарської діяльності) та встановити виключні підстави його вилучення

Передбачити, що неповідомлення власника майна про розгляд клопотання про арешт майна є перешкодою у розгляді такого клопотання.

Надати право також і слідчому скасовувати арештишляхом закриття кримінального провадження, за погодженням з прокурором.

Встановити, що максимальний розмір застави не може перевищувати мінімального обсягу інкримінованих збитків, підтверджених висновком експерта,  також прибрати виключні випадки для призначення застави, що перевищує встановлені кодексом розміри.

Покласти на слідчих суддів обов’язок перевірки дотримання органом досудового розслідування вимог підслідності, при розгляді поданих клопотань.

Передбачити, що порушення підслідності кримінального провадження, незаконна зміна підслідності кримінального провадженняможе бути оскаржена до прокурора вищого рівня, а відмова у задоволенні такої скарги може бути оскаржена до суду.

Передбачити, що особа в якої проведено обшукмає отримати право ознайомитись із матеріалами якими прокурор, слідчий обґрунтовував доводи клопотання. Передбачається надати право на скасування ухвали про обшук. Отримані докази по скасованій ухвалі не вважатимуться доказами.

Заборонити вилучення речей та документів, які не зазначені в ухвалі слідчого судді.

Встановити конкретні строки досудового розслідування та процедуру їх продовження у фактових кримінальних провадженнях, за виключенням злочинів, віднесених до підслідності НАБУ та ДБР (для них залишається поточна редакція КПК). Також пропонується врегулювати питання щодо строків у кримінальних провадженнях які припали на військовий стан (30 місяців на розслідування + всі строки що у них залишились до військового стану вони можуть використати шляхом додавання 30 months) з правом продовжувати такі строки у слідчих суддів.

Ввести заборону стороні обвинувачення проводити експертизи у підвідомчих такій стороні органах, з метою недопущення монополії на проведення експертиз та зловживання нею. Така монополія призводить до того, що правоохоронний орган (for example, СБУ, Національна поліція) порушує кримінальні провадження і в своїх же НДЕКЦ МВС чи ІСТЕ СБУ призначають та проводить експертизи на підтвердження своєї позиції як сторони обвинувачення. Вказана монополія призводить до необ’єктивності при здійсненні кримінального провадження.

Передбачити, що слідчий суддя, судможуть винести окрему ухвалу, якою визнати порушення строків повернення вилученого майна та направити її до дисциплінарного органу, або для вирішення питання про реєстрацію кримінального провадження до відповідних органів.

Ми наголошуємо,  без внесення змін, що зроблять БЕБ єдиним органом по розслідуванням економічних злочинів та інших фундаментальних змін у КПК України, зазначених у зверненніне можливо вирішити проблему тиску на бізнес.

Закликаємо народних депутатів провести обговорення напрацьованих бізнесом пропозицій та доопрацювати проєкт №10440 до першого читання, включивши у нього запропоновані представниками бізнесу норми.
 
Sincerely,

Бізнес-асоціації:

Торгово промислова палата
Асоціація платників податків України
Європейська Бізнес Асоціація
Асоціація підприємців-ветеранів
Всеукраїнська Аграрна Рада
Асоціація приватних роботодавців
Асоціація правників України
Бізнес-спільнота Board
Бізнес-спільнота CLUB100
Нафтогазова асоціація України
Kharkiv IT Cluster
Асоціація Борошномели України
Всеукраїнська професійна асоціація підприємців
Асоціація Software Ukraine
Association Ukrkondprom
Український клуб аграрного бізнесу
Українська Федерація Індустрії Безпеки

Bill 10439-Bureau of Economic Security

Apr 11 2024

Ukrkondprom as a member of the Ukrainian Council Business became a signatory of the appeal, in which the people are called upon deputies to consider business proposals, including, of:

  • Prescribing the procedure for re-certification of all personnel, which would contain key fuses, in particular, regarding the impossibility of renewal by the courts employees, who did not pass such re-certification;
  • Strengthening the analytical function of the Bureau by provision of free access for BEB to existing state information systems;
  •  Establishing performance criteria for the updated Bureau economic security and their constant control;
  • Granting the right to the personnel commission during re-certification of personnel should be guided by reasonable doubt, which is based on facts, documents, etc – during the integrity check of the candidate.

Disregard of the above-mentioned proposals regarding the mechanism of re-certification of current employees and strengthening the analytical function of the law enforcement body – carries a significant risk saving personnel, that do not comply with the principles of integrity and repeatability unsuccessful launch of the Bureau of Economic Security.

The full text of the appeal can be found at link: https://docs.google.com/document/d/1WfbDljecbB19Soi5QLikZyZhyJHNr5clVN-Pa1JO9bI/edit

It will not be sweet. Why in Ukraine 2024 prices for chocolate and candies will skyrocket this year

Apr 04 2024

World prices for cocoa beans exceeded the mark 10 thousands of dollars per ton, setting another record. The market was shaken by a poor harvest from key West African producers, which led not only to an increase in the price, but also to a noticeable shortage of cocoa beans.Focus researched, what is happening and how the situation on the cocoa bean market will affect the cost of Ukrainian confectionery.

Reasons for shortage: production cuts and weather conditions

In the last week of March, the most active cocoa futures jumped to 4,5% before $10080 per ton in New York. And although later they decreased to $9 622, fordata Bloomberg, cocoa futures in London and New York have more than doubled this year.
Experts explain, that this followed news of funding problems in Ghana, which is the second largest producer of cocoa beans in the world.The thing is, that the Ghana Cocoa Board relies on foreign funding, to pay farmers, who grow cocoa. But the country could soon lose access to a key financial mechanism due to a crop crisis.

President of the Association “Ukrkondprom” Oleksandr Baldyniuk draws attention, that price increases are unlikely to be temporary, because this is a big systemic problem. “For a long time, low prices were kept for cocoa beans, therefore, the field did not attract the attention of investors, - noted the expert in the comment Focus. —Cultivation of cocoa beans, which is localized in three African countries (Cote dʼIvoire, Ghana and Nigeria), has been declining over the years: the trees grew old, the area was not increased, harvests were decreasing. Lately, weather conditions have been imposed on it, which were unfavorable for cultivation and harvesting, and the world faced a shortage of cocoa beans. Prices do not stop yet: if over the past year they have increased by 50%, then for the first three months 2024 year - almost twice. For comparison: in September 2022, cocoa beans could be bought for 2,5 th. dollars per ton, in December last year — by 4 th. dollars per ton, and now the cost has exceeded 9 th. dollars”.

The full text of the article can be found at the link: https://focus.ua/uk/economics/637543-bude-nesolodko-chomu-v-ukrajini-u-2024-roci-zletyat-cini-na-shokolad-i-cukerki

"A 50-60% increase in the price of chocolate is an optimistic scenario". President of "Ukrkondprom" Oleksandr Baldynyuk

Apr 03 2024

At the end of March 2024 year the price of cocoa beans reached an all-time high – 10 th. US. per ton. Experts call the abnormally hot weather in Côte d'Ivoire the reason for this, which puts the cocoa bean crop at risk. Prices rose only on expectations - cocoa beans are sold on exchanges under futures contracts. Ukraine has already been affected by the price increase, in particular, since the beginning of the year, prices for chocolate bars have increased by almost a third. How much more expensive is chocolate, what to expect from its quality and what happens to cocoa beans in general? To these questions in the blitz interview Ukrainian merchant answered the president of the association of domestic confectioners "Ukrkondprom" Oleksandr Baldyniuk

Is chocolate going up in price??

Of course, its value will increase. It is already growing - since the beginning of the year it has jumped to 20%, maybe even more. I do not monitor consumer prices in Ukraine, and statistics are not currently published in the necessary volumes, but from that, what we see on the market, chocolate grows every month, at least since the new year. Last year, the price of cocoa beans increased by 50%, for this year it has already almost doubled, and will continue to grow. If somewhere in September 2021 year, the cost of cocoa beans was 2,5 th. US. per ton, now it is over 9 th. USD per ton.

The full text of the article can be found at the link: https://www.komersant.info/50-60-podorozhchannia-shokoladu-optymistychnyy-stsenariy-prezydent-ukrkondpromu-oleksandr-baldyniuk/

Previous entries »